Evidències

Aquesta pàgina recollira`les evidències més significatives que han sorgit com a resultat del curs en qüestió.

Començaré per l'activitat de l'apartat de competències bàsiques, una de les quals m'ha engrescat més durant el curs. S'havia de triar una activitat de centre,analitzar com es traballava i fer una proposta de millora. vet aquí, el resultat!

Activitat de centre:Fogueró de les festes de Sant Antoni

Descripció:Les activitats s'emmarquen dins el context de les Festes de Sant Antoni, patró de la localitat de Manacor. L'activitat més visuals és el fogueró que es presenta al concurs local, però darrere el producte final hi ha un trasfons de treball en el qual les competències bàsiques i la interdisciplinarietat cobren gran importància:


Justificació de l’adequació de l‘activitat per al desenvolupament de les competències bàsiques dels alumnes:

La creació d'un fogueró en el context de les festes locals i per a la presentació d'un concurs amb gran tradició i prestigi dins la comarca implica un treball engrescador i motivador que combina a la perfecció la interdisciplinarietat i el desenvolupament de les competències bàsiques, així com l'aprenentatge integral de l'alumne i la inserció en el marc social, cultural i pedagògic; perquè suposa l'elaboració d'una activitat en què entren en joc els trets identificatius personals i de la comunitat, el coneixement i la pràctica d'aspectes lingüístics i culturals i l'aprenentatge individual i col·lectiu. El producte final, a més, representa la suma de l'esforç personal i col·lectiu, la reunió en una peça artística d'idees, habilitats, capacitats...

ACTIVITATS, COMPETÈNCIES I DIMENSIONS
Pluja d'idees, reflexió i tria de la temàtica del fogueró
C1
. Posar-se en el lloc de l’altre: escoltar, analitzar i tenir en compte opinions diferents de la pròpia.
. Establir vincles constructius amb els altres a través de la conversa.
. Respectar les regles pròpies de l’intercanvi comunicatiu en diferents situacions.
C5
. Tenir consciència de l’existència de distintes perspectives per analitzar la realitat històrica i social del món, la seva evolució, les seves fites i els seus problemes
. Mostrar un comportament coherent amb els valors democràtics

C7
. Tenir confiança en si mateix i perspectives d’èxit
. Aprendre de i amb els altres

Materialització de les idees en esborranys de projectes, valoració i tria definitiva
C1
Acceptar i realitzar crítiques amb esperit constructiu.
. Cercar, recopilar, seleccionar, processar i comunicar informació.
Estructurar, organitzar i autoregular el propi coneixement en les produccions orals i escrites
. Analitzar de manera crítica la informació obtinguda.
. Elaborar textos escrits seguint les passes pròpies de la producció: planificació, elaboració d’esborranys, revisió i correcció de l’escri
C4
. Manejar programes de processament de textos, presentacions, fulls de càlcul, bases de dades i editors gràfics i simuladors
. Comunicar la informació i els coneixements adquirits en diferents suports i emprant recursos expressius que incorporin diferents llenguatges i tècniques específiques, aprofitant les possibilitats que ofereixen les tecnologies de la informació i la comunicació

C5
. Construir, acceptar i practicar normes de convivència d’acord amb els valors democràtic
. Actuar amb criteri propi mantenint una actitud constructiva, solidaria i responsable

C6
- Mostrar una actitud oberta, respectuosa i crítica cap a la diversitat d’expressions artístiques

C7
. Analitzar situacions problemàtiques establint relacions de causa-efecte, cercant alternatives i prenent decisions
. Planificar les passes a seguir en la resolució de problemes i en el treball per projecte
. Planificar i organitzar les activitats i el temps de forma efectiva

C8
- Ser conscient de la necessitat de d’actuar amb creativitat, responsabilitat i perseverança i de demorar la necessitat de satisfacció immediata
. Conèixer les fases de desenvolupament d’un projecte: planificar, prendre decisions, actuar, avaluar el que s’ha fet i autoavaluar-se, extreure conclusions i valorar les possibilitats de millora

Recerca de materials per a la construcció del fogueró
C3
Valorar i prendre decisions sobre el món físic.
. Valorar la incidència de l’acció humana sobre l’ecosfera i utilitzar de forma responsable els recursos naturals
. Actuar per millorar la conservació dels recursos i de la diversitat natural
C6
. Adequar la utilització de recursos artístics d’expressió i representació per realitzar produccions pròpies

C8
. Tenir capacitat d’escollir, de calcular i assumir riscos i d’afrontar problemes
. Escollir amb criteri propi i desenvolupar les opcions i plans personals i responsabilitzar-se’n, tant en l’àmbit personal, com socials i laboral

Invenció de gloses típiques i crítiques relacionades amb la festa i amb un tema d'actualitat
C1
. Valorar les llengües com a mostra de riquesa intercultural.
. Emprar recursos (notes, esquemes...) per comprendre, processar i presentar textos orals i escrits complexos.
. Escriure textos per expressar idees, sentiments i experiències adequats a la situació i amb intencions comunicatives o creatives diverses
. Escriure textos d’intenció literària valorant els recursos expressius que ofereix aquest ús del llenguatge.
Emprar recursos per aconseguir produccions correctes i qualitat estètica en l’expressió.
. Respectar les normes ortogràfiques en la producció de textos escrits i valorar la seva necessitat.
C4
. Dominar els llenguatges específics bàsics (textual, numèric, icònic, visual, gràfic i sonor) i les seves pautes de descodificació i de transferència, aplicant-los a diferents situacions i contextos
. Utilitzar les tecnologies de la informació i de la comunicació com eina per organitzar la informació, processar-la i orientar-la, per aconseguir objectius i finalitats d’aprenentatge, de feina i d’oci prèviament establerts
. Generar produccions responsables i creatives

C5
. Tenir consciència dels propis pensaments, valors, sentiments, emocions i accions, controlar-los i autorregular-los
. Entendre que les posicions personals no són ètiques si no estan basades en el respecte als principis i valors universals

C6
. Mostrar interès per participar en la vida cultural
. Conèixer la importància representativa, expressiva i comunicativa que els factors estètics tenen en la vida quotidiana de les persones i de les societats
. Identificar les relacions bàsiques existents entre les manifestacions artístiques i la societat que les general

Construcció i muntatge del fogueró
C3
. Percebre l’espai físic des de l’entorn immediat fins a gran escala
. Ser conscient de la influència que té la presència de l’espècie humana sobre el medi, les modificacions que hi introdueix i els paisatges que en resulten
. Analitzar la influència de les diferents activitats humanes sobre el món físic
. Saber aplicar els conceptes científics i tècnics i les teories científiques bàsiques en àmbits i situacions de la vida diversos
Plantejar hipòtesis o solucions temptatives i dissenyar maneres de contrastar-les.
. Considerar la doble dimensió -individual i col·lectiva- de la salut i adoptar actituds de responsabilitat i respecte cap als altres i cap a un mateix.
C2
. Seguir processos de pensament (inductiu, deductiu ...).
. Seleccionar tècniques adequades per representari interpretar la realitat segons les situacions i els objectius
- Identificar situacions quotidianes i del món laboral que poden resoldre’s utilitzant els elements i raonaments matemàtics
. Planificar i aplicar estratègies de resolució de problemes a situacions de la vida quotidiana i del món laboral
. Utilitzar els elements i raonaments matemàtics per prendre decisions en situacions quotidianes i del món laboral de distint nivell de complexitat.
. Saber utilitzar les tècniques i els procediments matemàtics bàsics per comptar, operar, mesurar, situar-se a l'espai i organitzar i analitzar dades

C6
. Mostrar interès per contribuir a la conservació del patrimoni cultural i artístic de la pròpia comunitat i d’altres llocs
- Valorar la realització d’experiències artístiques compartides

C8
. Ser capaç d’imaginar, emprendre, desenvolupar i avaluar accions o projectes individuals o col·lectius
- Relacionar-se, cooperar i treballar en equip de manera cooperativa i flexible


C1 Competència en comunicació lingüística
C2 Competència matemàtica
C3 Competència en el coneixement i interacció en el món físic
C4 Tractament de la informació i competència digital
C5 Competència social i ciutadana
C6 Competència cultural i artística
C7 Competència per aprendre a aprendre
C8 Competència en autonomia i iniciativa personal

MODIFICACIÓ DE L'ACTIVITAT
Fer unes “eleccions” per fer la tria de la proposta (competència social i ciutadana).
Realitzar una exposició de propostes i esborranys (competències social i ciutadana, cultural, d'interacció amb el món físic, etc.)
Usar materials reciclats i respectuosos amb el medi ambient per a l'elaboració del fogueró (competències social i ciutadana i d'interacció amb el món físic).
Per a reforçar la competència lingüística i comunicativa, cultural i la digitali de tractament de la informació.
Preparació d'una presentació en ppt que reculli els orígens de la festa, el significats i valors de la proposta del fogueró del curs actual: amb imatges, música, etc. i amb una síntesi explicativa del desenvolupament del projecte i una valoració personal. Es podria presentar com a complement del fogueró, com a una activitat extra dins la festivitat al centre o com una proposta dels diferents departaments de llengües per fer arribar aquesta informació a alumnes d'altres comunitats o països.

Recoplicació del procés lingüístic i cultural: generar una antologia de gloses proposades per al fogueró, que finalment no han estat penjades. Se'n podria fer una cada curs. (competències lingüística i cultural, entre d'altres)
Ambientació del centre o del pati (on s'ubica el fogueró) amb temes i motius relacionats amb la festivitat: música, imatges, projeccions, cartells, disfresses, etc. (competències d'interacció en el món físic i cultural...)


Aquesta és la reflexió que vaig adaptar per als meus alumnes de Literatura Universal a partir d'in exercici que vam realitzar a les jornades presencials:


EL MOMENTO ACTUAL: ¿QUÉ BLOBBIE ME IDENTIFICA?

La imagen precendente pretende ser una metáfora de las sensaciones y/o del momento de enseñanza-aprendizaje en el que nos encontramos.
El objetivo del ejercicio radica en reflexionar sobre el snetido de la asignatura y sus implicaciones.

1.- En estos momentos, ¿qué blobbie me identifica? ¿Por qué? ¿Cómo lo nombraría?








2.- ¿Cuál es mi meta? ¿Qué objetivo quiero alcanzar? Elige y nombra el blobbie que refleje mejor tus objetivos.








3.- ¿Por qué elegí está asignatura? (En caso de que sea optativa) ¿Responde a mis expectativas? ¿Por qué?








4.- ¿Que va a suponer para mí cursar Literatura universal?

Evidència sorgida d'un recurs TIC

Antoni Salvà dins del marc del curs Les TIC a la funció directiva ens va aportar, entre molta d'altra informació, tot un seguit de recursos amb nombroses possibilitats per a les diferents àrees curriculars. Un d'ells era el dels niguls conceptuals, que he decidit usar perquè serveixi als meus alumnes de literatura universal per repassar els quatre primers poemes de Baudelaire, que ja hem comentat a classe. He generat un nigul a partir de les primeres estrofes d'aquests poemes i, a partir de la imatge sorgida, els faré reflexionar sobre el que els suggereixen les paraules i com es poden relacionar entre elles. Així repassarem no només el simbolisme de l'autor sinó les semblances i diferències de quatre poemes de Les flors del mal:


2 comentaris:

  1. Em sembla molt interessant el recurs dels niguls com a activitat per treballar amb els infants ja que no el coneixia.
    Me l'apunt! :)

    ResponElimina
  2. Jo també usaré els nuvols de paraules per repas de vocabulari.

    ResponElimina