dilluns, 21 de maig del 2012

El paper dels pares en la convivència



La setmana passada, mentre resolia un cas de convivència, em va venir una reflexió... Però primer explicaré breument la situació: 
Dues alumnes que han tengut contínuament problemes al llarg del curs, bé entre elles o bé amb altres, s'havien barallat. Quan vam analitzar les actuacions duites a terme, vam veure que havíem provat moltes coses diferents, però el clar és que a elles no els havia servit perquè seguien en la mateixa línia: converses, reflexions, acords, sancions...
Davant casos així, et demanes què més pots fer... Però, després de parlar amb les respectives famílies, una cosa em va quedra ben clara: i és que el els docents no som omnipotents, i la nostra tasca no serveix de res si es fa de manera aïllada. De vegades, a secundària, les famílies no s'impliquen tant en l'educació dels seus fills perquè creuen que ja són grans, però tal vegada és quan més falta els fa...
De totes maneres, no em va semblar que fos el aquell el cas, sinó que més bé es donava en ambdós casos un cas d'ignoràcia del modus operandi, els pares no sabien i no entenien perquè les seus filles per enèssima vegada es comportaven així. No crec que no existí la voluntat d'ajudar, sinó que no tenen  els recursos ni les estratègies per fer-ho.
La meva reflexió va ser doncs que les famílies actuals necessiten actualitzar els seus rols i ser educats per fer front als conflictes generacionals i socials que esdevenen a través dels seus fills... 

2 comentaris:

  1. Com bé has dit, els pares s'impliquen majoritàriament més en els problemes escolars o de conducta quan els nens són petits. Encara que no en tots els casos és així; alguns s'impliquen al llarg de tota la vida del seu fill i d'altres mai ho fan.

    Quan creixen i arriben a l'adolescència, supòs q hi ha una tendència a deixar-los "creixer".
    Però el problema és que en cas de conflicte entre alumnes i/o conducta inadequada reiterada, una sanció aïllada per part del centre no és suficient.

    S'haurien de fer xerrades als pares de com portar aquest tipus de problemàtica o bé adquirir un compromís pares-centre / centre - pares per a que l'efecte de les sancions sigui més coherent i homogeni.

    ResponElimina